Vrouw bestelt een strijkplank via TEMU en kan haar ogen niet geloven wanneer het pakket wordt bezorgd.

Susie uit Alabama, beter bekend als de Alabama Lotto Lady, dacht dat ze een koopje had gevonden. Een strijkplank én een strijkijzer voor een prijs waar je normaal niet eens een pak wasknijpers van kunt kopen.

Ze klikte op bestellen, betaalde en wachtte vol verwachting. Maar toen het pakketje eindelijk binnenkwam, wist ze niet of ze moest lachen of huilen. Haar ‘strijkplank’ bleek amper vijftien centimeter lang – perfect formaat voor een Barbie, maar volkomen nutteloos voor haar wasgoed.

“Het strijkijzer was net zo klein,” vertelde ze lachend op TikTok. “Ik zette het op Facebook en ik zweer het: ik was wekenlang de grap van de buurt.”

Van TikTok-blunder tot wereldwijde hype

De video waarin Susie haar mini-strijksetje met een brede glimlach laat zien, werd binnen enkele dagen miljoenen keren bekeken.

Onder de hashtag #TemuFail delen duizenden mensen wereldwijd hun eigen winkelblunders – van piepkleine handtassen tot gigantische kattenspeeltjes die het hele huis innemen.

Susie vertelt dat ze zich eerst schaamde, maar het al snel vooral hilarisch vond. “Ik lach er nog steeds om. En eerlijk is eerlijk: ik bestel nog altijd via Temu. Soms zit er echt goed spul bij. Het is een beetje als een grabbelton – je weet nooit wat je krijgt.”

Volgens haar hoort het bij de charme van online shoppen. “Voor dat geld kun je geen ruzie maken met de klantenservice. Als iets niet werkt, gooi je het gewoon weg en bestel je weer wat nieuws.”

Wat is Temu eigenlijk?

Temu is een razendpopulaire Chinese webshop die wereldwijd terrein wint, ook in Europa. De formule is simpel: spotgoedkope producten, rechtstreeks van de fabrikant naar de consument. Van kleding tot keukengerei, van elektronica tot meubels – je vindt er alles wat je nooit wist dat je nodig had.

Het prijsvoordeel komt echter met een risico. Omdat artikelen van verschillende leveranciers komen, is de kwaliteit niet altijd voorspelbaar. Afmetingen blijken soms niet te kloppen, kleuren wijken af en sommige producten blijken miniatuurversies te zijn van wat op de foto staat.

Reacties vol herkenning en humor

Onder Susie’s video stroomden duizenden reacties binnen. “Ik bestelde ooit een vloerkleed dat in een schoenendoos paste,” schreef iemand. Een ander vertelde: “Ik kreeg een bureaulamp zonder snoer. Blijkbaar stond dat in de kleine lettertjes.”

Toch klinken er weinig boze reacties. De meeste mensen vinden het vooral vermakelijk. “Voor drie euro verwacht je geen wonderen,” reageert iemand nuchter. “Je krijgt er in elk geval een goed verhaal bij.”

Er is zelfs een groeiende online community ontstaan waarin mensen hun Temu-blunders delen en elkaar uitdagen om het gekste product te bestellen. Een vrouw kocht een kattenmand die eigenlijk bedoeld was voor hamsters, een ander ontving in plaats van een kussenhoes een sleutelhanger in kussenvorm.

De mini-strijkplank die beroemd werd

Susie’s aankoop heeft haar onverwacht wereldberoemd gemaakt. Ze wordt inmiddels herkend op straat en krijgt dagelijks berichten van mensen die haar video hebben gezien. “Sommigen vragen of ik de mini-strijkplank nog heb. Natuurlijk! Hij staat op mijn plank met trofeeën.”

Ze noemt het haar “geluksplankje”. Wat begon als een foutje, leverde haar duizenden nieuwe volgers op en zelfs samenwerkingen met andere komische TikTokkers. Haar humoristische aanpak maakte van een simpele miskoop een wereldwijd fenomeen.

Zo voorkom je je eigen Temu-fail

Wie zelf online shopt bij budgetplatforms als Temu, doet er goed aan een paar basisregels te volgen:

  • Check altijd de afmetingen, liefst in centimeters of inches.

  • Lees recensies met foto’s van echte klanten.

  • Let goed op de beschrijving – woorden als “mini” of “modelversie” kunnen makkelijk over het hoofd worden gezien.

  • En vooral: verwacht geen luxeproduct voor de prijs van een cappuccino.

Online shoppen als entertainment

Steeds meer mensen zien online shoppen niet alleen als praktisch, maar ook als een vorm van vermaak. Op TikTok en Instagram gaan series viral waarin gebruikers laten zien wat ze verwachtten te krijgen en wat er daadwerkelijk werd geleverd. Het contrast tussen droom en realiteit levert vaak pure komedie op.

Susie maakt daar inmiddels handig gebruik van. “Elke keer als ik iets bestel, weet ik dat het óf precies is wat ik wilde, óf een nieuwe viral-video oplevert. Hoe dan ook, ik win altijd,” grapte ze.

Temu’s reactie op de ophef

Het bedrijf zelf blijft rustig onder de virale gekte. In een verklaring laat Temu weten dat klanten beschermd zijn via het Purchase Protection Program – een regeling die geld teruggeeft als een product niet aankomt of niet voldoet aan de beschrijving. Toch sturen veel klanten hun miskopen niet terug, omdat het bedrag vaak te klein is om de moeite waard te zijn.

Een woordvoerder verklaarde: “We raden klanten aan om altijd de productdetails te controleren. Winkelen bij Temu is bedoeld als een leuke ervaring – en soms hoort daar een glimlach bij.”

Van vergissing tot virale glorie

Wat begon als een mislukt koopje, groeide uit tot een van de grappigste internetverhalen van het jaar. De Alabama Lotto Lady liet zien dat je zelfs van een mini-strijkplank een wereldwijd succes kunt maken. Haar verhaal is een reminder dat online shoppen niet alleen draait om spullen, maar ook om de verhalen die eruit ontstaan.

Zoals een volger treffend opmerkte:
“Temu verkoopt geen producten. Ze verkopen glimlachen.”

Wat vind jij van dit soort koopfails? Heb jij zelf weleens een hilarische miskoop gedaan? Deel het in de reacties op onze Facebookpagina!