Ophef over kerstpakket van PostNL na onthulling door ontevreden medewerker

Voor veel werknemers vormt het kerstpakket het symbolische einde van het werkjaar. Niet vanwege de geldwaarde, maar vanwege het gebaar. Het staat voor erkenning na maanden van hard werken, extra diensten en piekdrukte. Juist daarom kan zo’n cadeau, als het verkeerd uitpakt, meer losmaken dan bedoeld.

Ophef rond PostNL

Dat lijkt dit jaar te gebeuren bij PostNL. Op sociale media dook een video op waarin een medewerker laat zien wat hij ontving als kerstpakket. Het zou gaan om één enkel item: een kerstbal in de vorm van een brievenbus, voorzien van het bedrijfslogo. Het fragment leidde snel tot verbazing en irritatie, zowel bij collega’s als bij buitenstaanders.

Waarom dit schuurt

De kritiek zit niet zozeer in het object zelf, maar in wat het uitstraalt. Een kerstbal met logo voelt voor veel medewerkers als promotie, niet als waardering. Zeker in een sector waar de werkdruk rond de feestdagen extreem hoog ligt, wordt een dergelijk cadeau snel gelezen als afstandelijk en onpersoonlijk. Het roept de vraag op of de inzet van het afgelopen jaar echt is gezien.

Reactie op de werkvloer

Opvallend is dat collega’s volgens de video zelf het initiatief namen om het cadeau aan te vullen. Ze verzamelden extra’s en maakten er alsnog een doos van die wél als kerstpakket aanvoelde. Dat zegt veel over de onderlinge betrokkenheid, maar onderstreept ook dat het oorspronkelijke gebaar tekort werd gevonden. Waardering die door collega’s moet worden gerepareerd, blijft wringen.

Online reacties en vergelijking

Onder de video stroomden reacties binnen. Veel mensen reageerden verbaasd of boos en verwezen naar de zware omstandigheden waarin bezorgers en sorteerders werken. Al snel volgden vergelijkingen met kerstpakketten bij andere werkgevers, variërend van goed gevulde pakketten tot cadeaubonnen of extra vrije dagen. Die vergelijkingen zijn niet altijd eerlijk, maar ze versterken wel het gevoel van teleurstelling.

Symboliek weegt zwaar

Een kerstpakket hoeft niet groot of luxe te zijn om goed te vallen. Het draait om timing, aandacht en toon. Een enkel symbolisch object kan werken, maar alleen als het de juiste snaar raakt. Een logo-item doet dat zelden. Het benadrukt het merk, terwijl medewerkers juist behoefte hebben aan een persoonlijk dankwoord na een intens jaar.

Bron: trendyvandaag.nl