Deze gemeente wil als eerste in Nederland fatbikes gaan verbieden…

Fatbikes liggen al maanden onder een vergrootglas. Vanuit alle hoeken van het land komen meldingen binnen van ongelukken: jongeren die zonder helm met hoge snelheid door woonwijken scheuren, botsingen met voetgangers en fietsers, pijnlijke valpartijen met soms ernstige gevolgen.

In Enschede is het geduld op. Vier partijen willen de fatbike weren uit het centrum, want, zo stellen ze: het stadserf is geen racebaan.

De brede, elektrisch aangedreven fietsen zijn razend populair, vooral onder jongeren die ze gebruiken in plaats van scooters. Maar waar de snelheid vergelijkbaar is, ontbreekt het vaak aan regels of bescherming.

Volgens VVD-fractievoorzitter Rachel Denneboom zorgen de fatbikes niet alleen voor overlast, maar ook voor gevaarlijke situaties.

In de binnenstad zouden voetgangers regelmatig opzij moeten springen voor voorbijrazende fietsen, waarbij verbaal geweld niet zelden volgt als er iets van gezegd wordt.

Hoewel veel fatbikes harder rijden dan wettelijk mag, vallen ze formeel onder de regels voor gewone elektrische fietsen. En juist daardoor blijkt handhaven lastig.

Op landelijk niveau wordt al langer nagedacht over strengere regels, maar een kabinetsrapport maakt duidelijk dat het juridisch vrijwel onmogelijk is om fatbikes als aparte categorie te behandelen. Zonder zo’n aparte status is een landelijk verbod onhaalbaar.

Daarom kijkt Enschede naar de mogelijkheden binnen de eigen verordening. Gemeenten mogen via de APV aanvullende maatregelen nemen rond veiligheid en openbare orde.

Volgens Denneboom biedt dat een kans om lokaal in te grijpen. Ze noemt fatbikes ‘tanks op wielen’ en hoopt dat een verbod binnen de stadsgrenzen het tij keert.

Of dat juridisch overeind blijft, is nog maar de vraag. Hoogleraar Geerten Boogaard stelt dat het lastig is om een helder onderscheid te maken tussen fatbikes en andere snelle e-bikes. De rechter zal zich uiteindelijk moeten buigen over de vraag of een verbod terecht is wanneer vergelijkbare fietsen wel gewoon mogen blijven.

Ondertussen neemt de maatschappelijke druk toe. Waar de fatbike ooit als hip vervoermiddel gold, overheersen inmiddels de zorgen.

In Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven wordt de fiets steeds vaker gelinkt aan verkeersproblemen en ziekenhuisopnames.

Ouders maken zich zorgen over hoe snel hun kinderen zich verplaatsen, vaak zonder ervaring of besef van gevaar.

Tegenstanders van een verbod wijzen naar het gedrag van de berijder en pleiten voor betere handhaving, technische eisen en verkeersvoorlichting. Maar voorstanders vinden dat het risico nu te groot is om te wachten op landelijke regels of gedragsverandering.

De discussie in Enschede staat dus niet op zichzelf. Ook andere steden zoeken naar manieren om balans te brengen in een straatbeeld dat in korte tijd drastisch is veranderd.

Of het voorstel juridisch standhoudt, moet nog blijken. Maar dat de roep om actie groeit, is niet meer te ontkennen.

Bron: RTL.nl