In Zoetermeer is een echtpaar slachtoffer geworden van een geraffineerde vorm van oplichting. Met een geloofwaardig verhaal wisten criminelen hen te overtuigen hun bankpassen af te geven, waarna ruim 12.000 euro van hun rekening werd geplunderd.
De zaak kwam aan bod in het opsporingsprogramma Team West van dinsdag 2 september, waarin de politie beelden toonde van de verdachte die met de buitgemaakte passen geld opneemt.
Telefonisch vertrouwen
Het drama begon op maandag 19 mei, toen de slachtoffers een telefoontje kregen van iemand die zich voordeed als medewerker van hun bank. De zogenaamde bankmedewerker beweerde dat er geld van hun rekening naar het buitenland was overgemaakt en dat hun bankpassen per direct geblokkeerd moesten worden.
De beller wist dit zo overtuigend te brengen dat het echtpaar geen argwaan kreeg. Ze stemden toe toen er even later een man aan de deur verscheen om de passen “veilig te stellen”. Wat zij niet wisten, was dat hun gegevens en pincodes in verkeerde handen waren beland.
Pintransacties in Zoetermeer
Na de overdracht van de passen ging de verdachte direct aan de slag. Hij werd vastgelegd door beveiligingscamera’s bij geldautomaten aan de Quirinegang in Zoetermeer, waar hij in korte tijd meerdere pintransacties uitvoerde. Ook werden er op afstand geldbedragen van de rekening van het echtpaar overgemaakt.
In totaal verdwenen er meer dan 12.000 euro naar de zakken van de criminelen. Voor de slachtoffers bleef niet alleen een enorme financiële klap achter, maar ook een gevoel van machteloosheid en bedrog.