Kijkers woest: iedereen zegt hetzelfde na uitspraak van Hélène Hendriks over Lidewij de Vos

Zondagavond liep de spanning hoog op aan tafel bij De Oranjezomer. Sportcommentator Jack van Gelder sprak openlijk zijn bewondering uit voor Lidewij de Vos, de jonge lijsttrekker van Forum voor Democratie. Zijn pleidooi voor meer zichtbaarheid van de politica leidde tot instemming bij tafelgenoten, maar ook tot stevige kritiek op sociale media, vooral na een opmerking van presentatrice Hélène Hendriks.

Jack van Gelder prijst Lidewij de Vos

Van Gelder uitte zijn verbazing over het feit dat De Vos niet was uitgenodigd voor Het Debat van het Zuiden, waar de grote partijleiders tegenover elkaar stonden. “Ik ben geen aanhanger van Forum voor Democratie, maar wel van Lidewij de Vos,” zei hij resoluut. “Ze praat helder, zinnig en heeft een frisse kijk op onderwerpen als asiel, klimaat en wonen. Waarom krijgt zij nergens een podium?”

Mediakenner Victor Vlam sloot zich daarbij aan. Volgens hem is het opvallend dat De Vos nauwelijks in talkshows verschijnt, terwijl haar partij stabiel op meerdere zetels staat in de peilingen. “Ze is de lijsttrekker van de zevende partij van Nederland. Toch zit ze in geen enkele talkshow. Dat is vreemd,” aldus Vlam.

De opvallende FVD-campagne

Politiek verslaggever Thomas van Groningen wees erop dat de partij van De Vos wel degelijk zichtbaar is – vooral buiten de studio. “Langs de snelwegen hangt ze overal. Als je nu een toerist meeneemt, zou je bijna denken dat zij premier is,” grapte hij. Vervolgens voegde hij eraan toe dat De Vos bij zijn programma Nieuws van de Dag te gast was, maar verder nauwelijks uitnodigingen ontvangt. “Ze zei letterlijk: ‘we worden nergens gevraagd.’ Dat zegt wel iets over hoe de media met haar omgaan.”

Hélène Hendriks verdedigt de talkshows

Presentatrice Hélène Hendriks mengde zich in de discussie en verdedigde de keuze van talkshows om FVD minder uit te nodigen. “Dat is niet zo gek, gezien de geschiedenis met Thierry Baudet,” verklaarde ze. Volgens haar speelt het imago van de partijleider nog steeds een rol in de media-aandacht voor zijn opvolger.

Van Groningen vond dat argument niet langer houdbaar. “Baudet heeft juist gezegd: ik draag het stokje over aan Lidewij de Vos, zodat we weer serieus worden genomen. Maar als zelfs nu niemand haar uitnodigt, wringt dat behoorlijk.”

Hendriks sloot het gesprek luchtig af met de woorden: “Nou, dan komt ze een keer bij ons zitten.” Toch wisten kijkers direct dat het om een loze belofte ging: De Oranjezomer was toe aan zijn seizoensfinale, en de verkiezingen staan al over enkele dagen op de agenda.

Woede en bijval op sociale media

Na afloop van de uitzending barstte op X (voorheen Twitter) een golf van reacties los. Thierry Baudet deelde zelf een fragment van het gesprek, dat binnen enkele uren duizenden keren werd bekeken. Onder de post verschenen talloze reacties van kiezers die zich stoorden aan Hendriks’ opmerking, die volgens sommigen neerkwam op het “monddood maken van andere geluiden”.

Anderen sprongen juist voor Hendriks in de bres. Zij wezen erop dat de keuze van talkshows vaak te maken heeft met redactionele vrijheid en reputatieoverwegingen, niet met politieke voorkeur. “Televisieprogramma’s bepalen zelf wie ze uitnodigen. Dat heeft niets met censuur te maken,” schreef een gebruiker.

Lidewij de Vos in het politieke landschap

Lidewij de Vos, 28 jaar oud, is de nieuwe lijsttrekker van Forum voor Democratie sinds Thierry Baudet tijdelijk een stap terugdeed. Ze staat bekend om haar rustige uitstraling en haar nadruk op thema’s als migratie, woningnood en het terugdringen van Europese bemoeienis. In korte tijd groeide ze uit tot het nieuwe gezicht van FVD, met een opvallende campagne die zich vooral richt op jonge kiezers en buiten de gevestigde media om.

Hoewel FVD de afgelopen jaren zetels verloor, ziet de partij in De Vos een kans om het imago te vernieuwen. De zichtbaarheid van haar gezicht op billboards, posters en sociale media moet laten zien dat FVD een bredere, verjongde koers vaart. Toch blijft de mediabelangstelling achter, iets waar Van Gelder zondagavond dus fel tegen ageerde.

De impact van media en beeldvorming

De discussie bij De Oranjezomer raakt aan een breder thema: de invloed van media op de democratie. Wie zichtbaar is op televisie, krijgt vaak automatisch meer aandacht van het publiek. Wie wordt genegeerd, verdwijnt uit het debat. Critici vinden dat dit een oneerlijk speelveld creëert, zeker in aanloop naar verkiezingen.

Volgens politicologen speelt herkenbaarheid een grote rol in de laatste campagneweek. Kiezers die twijfelen, laten zich sterk beïnvloeden door de gezichten die ze op televisie zien. Dat maakt de afwezigheid van De Vos in talkshows extra opmerkelijk.

Verkiezingsweek vol spanning

Met de verkiezingen op komst is de strijd om aandacht heviger dan ooit. Grote partijen voeren dagelijks campagne via debatten, optredens en interviews. Kleinere partijen – hoe zichtbaar ook langs de snelweg – krijgen minder zendtijd op nationale televisie. Dat verschil kan volgens sommige deskundigen de einduitslag beïnvloeden.

De woorden van Van Gelder hebben daardoor meer gewicht dan ze op het eerste gezicht lijken. Zijn pleidooi voor “een ander geluid” raakte bij veel kijkers een gevoelige snaar. In tijden van politieke polarisatie groeit de roep om meer diversiteit in de media, niet alleen qua mening, maar ook qua generatie en toon.

Publieke opinie in beweging

De uitzending laat zien hoe snel de publieke opinie kan kantelen. Een spontane uitspraak aan tafel leidt binnen enkele uren tot duizenden reacties, hashtags en discussies. Sociale media versterken dat effect – politici grijpen zulke momenten aan om hun boodschap te herhalen of hun tegenstanders te bekritiseren.

Thierry Baudet deed dat direct door het fragment te delen, waarmee hij het debat over media-exclusie opnieuw aanwakkerde. Voor Lidewij de Vos, die op het punt staat haar eerste landelijke verkiezing te leiden, kan die extra aandacht op het juiste moment komen.

Het gesprek in De Oranjezomer toont hoe één televisieavond de toon van een verkiezingsweek kan veranderen. Of de lof van Jack van Gelder Lidewij de Vos daadwerkelijk meer aandacht oplevert, zal woensdag blijken. Eén ding is zeker: de roep om eerlijke mediaruimte en meer verschillende stemmen klinkt luider dan ooit.

Wat vind jij? Moet Lidewij de Vos vaker in talkshows verschijnen, of is de kritiek van Hélène Hendriks terecht? Deel je mening in de reacties op Facebook en praat mee over deze opvallende verkiezingsdiscussie.

Bron: Socialnieuws.nl